The course is aimed at students with a level of linguistic competence at least equal to B1 and aims to study authors and texts belonging to the modern and contemporary French and Francophone literary field. In particular, the analysis of significant works in the original language will allow to develop the understanding and critical interpretation of aspects and dynamics concerning the politics, culture and society of France and the Francophone world from the 19th century to the present, also in reference with the technological changes that characterize the modern era. Another objective will be to provide the tools to develop an analysis methodology based on an interdisciplinary approach.
Expected learning outcomes: students will deepen their language skills, with reference also to disciplinary lexicons, and will be able to decline their knowledge of French culture, its language and its literature in a multidisciplinary perspective.
Expected learning outcomes: students will deepen their language skills, with reference also to disciplinary lexicons, and will be able to decline their knowledge of French culture, its language and its literature in a multidisciplinary perspective.
scheda docente
materiale didattico
Libri di testo:
- Bernard Mouralis, Les contre-littératures, Paris, Hermann, 2011 (capitoli indicati e disponibili su Moodle) ;
- Elgas, Les bon ressentiments. Essai sur le malaise post-colonial, Riveneuve, 2023.
Letture critiche e metodologiche (capitoli in programma, scaricabili su Moodle):
- Georges Balandier, "La situation coloniale. Approche théorique", Cahiers Internationaux de Sociologie, vol. 11, 1951, pp. 44-79.
- Aimé Césaire, Discours sur le colonialisme (1955) ;
- Léopold S. Senghor, « Qu’est-ce que la négritude ? », Etudes françaises, vol. 3, n. 1, février 1967, pp. 3-20.
- Cheikh Anta Diop, Nations nègres et culture, Paris, Présence Africaine, 2000 [1979], préface à l'édition de 1954.
- Boubacar Boris Diop, "Le Sénégal entre Cheikh Anta Diop et Senghor" in L'Afrique au-delà du miroir, Paris, Philippe Rey, 2007, pp. 89-134.
- Dialogue entre Jean-Loup Amselle et Souleymane Bachir Diagne dans En quête d'Afrique(s). Universalisme et pensée décoloniale, Paris, Albin Michel, 2018, pp. 7-32, 41-85.
- Ruth Amossy, ch. 4: "Images de soi, images de l'autre: 'je' / 'tu' ", in La présentation de soi. Ethos et identité verbale, Paris, PUF, 2010, pp. 103-130.
Fruizione: 21810393 CULTURE DEI PAESI DI LINGUA FRANCESE in Politiche per la Sicurezza Globale: Ambiente, Energia e Conflitti LM-52 R A - Z TARQUINI VALENTINA
Programma
Il programma prevede una parte teorica sui concetti principali del campo intellettuale francofono con un’attenzione particoalre rivolta a scrittori e attori politici dell’Africa subsahariana e della diaspora nonché a intellettuali del pensiero decoloniale. Una parte più concreta verterà sull'analisi discorsiva nel contesto transnazionale attraverso una selezione di testi autentici disponibili su Moodle e un caso studio. Tutti i brani affrontati a lezione costituiranno oggetto d'esame.Testi Adottati
Libri di testo:
- Bernard Mouralis, Les contre-littératures, Paris, Hermann, 2011 (capitoli indicati e disponibili su Moodle) ;
- Elgas, Les bon ressentiments. Essai sur le malaise post-colonial, Riveneuve, 2023.
Letture critiche e metodologiche (capitoli in programma, scaricabili su Moodle):
- Georges Balandier, "La situation coloniale. Approche théorique", Cahiers Internationaux de Sociologie, vol. 11, 1951, pp. 44-79.
- Aimé Césaire, Discours sur le colonialisme (1955) ;
- Léopold S. Senghor, « Qu’est-ce que la négritude ? », Etudes françaises, vol. 3, n. 1, février 1967, pp. 3-20.
- Cheikh Anta Diop, Nations nègres et culture, Paris, Présence Africaine, 2000 [1979], préface à l'édition de 1954.
- Boubacar Boris Diop, "Le Sénégal entre Cheikh Anta Diop et Senghor" in L'Afrique au-delà du miroir, Paris, Philippe Rey, 2007, pp. 89-134.
- Dialogue entre Jean-Loup Amselle et Souleymane Bachir Diagne dans En quête d'Afrique(s). Universalisme et pensée décoloniale, Paris, Albin Michel, 2018, pp. 7-32, 41-85.
- Ruth Amossy, ch. 4: "Images de soi, images de l'autre: 'je' / 'tu' ", in La présentation de soi. Ethos et identité verbale, Paris, PUF, 2010, pp. 103-130.
Modalità Frequenza
Facoltativa ma fortemente raccomandata.Modalità Valutazione
L’esame di profitto consiste in una prova scritta in itinere e un "exposé" in lingua francese (entrambi previsti ma facoltativi) sugli argomenti del corso. In assenza di una delle prove intermedie (o entrambe), l'esame sarà completato (o affrontato interamente) in forma orale durante le sessioni ordinarie d’esame.