Curriculum
Mutuazione: 21810334 ANTROPOLOGIA DELLA GLOBALIZZAZIONE in Politiche per la Sicurezza Globale: Ambiente, Energia e Conflitti LM-52 A - Z FUSASCHI MICHELA
Programma
The course will focus on the Rwandan Tutsi genocide of 1994 and the analysis of the post-genocide period, with a focus on gender-based violence and the difficult process of reconciliation.It will begin with an analysis of the causes that led to the genocide from the colonial period through the lens of historical and gender anthropology, and then focus on field analysis in the post-genocide period on the themes of justice (gacaca courts), rape, memory and the role of local politics in relation to global dynamics.
An integral part of the course will be the class viewing and anthropological interpretation of some ethnographic documentaries and films.
Testi Adottati
1. Fusaschi, M 2000, Hutu-Tutsi. Alle radici del genocidio rwandese, Bollati Boringhieri, Torino .2. Fusaschi, M. (2013). Le silence se fait parole. Ethnographie, genre et superstes dans le Rwanda du post genocide. ARCHIVIO ANTROPOLOGICO MEDITERRANEO, 15(2), 29-40 (article in Open access)
3. Fusaschi, M. (2014). Verba docent, et exempla ? Elementi per un’etnografia delle com/memorazioni del genocidio dei Tutsi del Rwanda. AFRICHE E ORIENTI, 3, 49-63.
4. Fusaschi, M. (2015). Politiche della confessione e de-centralizzazione della giustizia: i tribunali gacaca nel Rwanda del post-genocidio. PAROLECHIAVE, 53, 163-170
5. Fusaschi, M. (2015), Forme incorporate del non-essere. Violenze e politiche sessuali in Rwanda in M. Fusaschi, 2018, Corpo non si nasce, si diventa. Antropologiche di genere nella globalizzazione, Roma, Cisu, pp. 55-80.
6. Fusaschi, M., Pompeo, F., (2023). Presentismi e rievocazioni testimoniali delle genocidarie rwandesi. Un altro genere di memorie?. SCIENZA & POLITICA, XXV(68), 143-160 [10.6092/issn.1825-9618/17744] (article in Open access).
Per chi non ha mai sostenuto un esame di discipline Mdea01 è obbligatoria la lettura di :
F. Pompeo, Elementi di antropologia critica, Meti, Torino ed. 2018 (non precedenti).
Modalità Erogazione
Seminar lectures with the use of ethnographic videos are planned. The presence and active participation of students are essentialModalità Frequenza
No mandatoryModalità Valutazione
For students in attendance, a paper is to be discussed in class on a topic that has been decided upon during the course. Individuals who have not attended are required to undergo either an oral interview or a written examination. It is also possible to submit a written paper, to be agreed with the lecturer, no later than the course's conclusion.Mutuazione: 21810334 ANTROPOLOGIA DELLA GLOBALIZZAZIONE in Politiche per la Sicurezza Globale: Ambiente, Energia e Conflitti LM-52 A - Z FUSASCHI MICHELA
Programma
The course will focus on the Rwandan Tutsi genocide of 1994 and the analysis of the post-genocide period, with a focus on gender-based violence and the difficult process of reconciliation.It will begin with an analysis of the causes that led to the genocide from the colonial period through the lens of historical and gender anthropology, and then focus on field analysis in the post-genocide period on the themes of justice (gacaca courts), rape, memory and the role of local politics in relation to global dynamics.
An integral part of the course will be the class viewing and anthropological interpretation of some ethnographic documentaries and films.
Testi Adottati
1. Fusaschi, M 2000, Hutu-Tutsi. Alle radici del genocidio rwandese, Bollati Boringhieri, Torino .2. Fusaschi, M. (2013). Le silence se fait parole. Ethnographie, genre et superstes dans le Rwanda du post genocide. ARCHIVIO ANTROPOLOGICO MEDITERRANEO, 15(2), 29-40 (article in Open access)
3. Fusaschi, M. (2014). Verba docent, et exempla ? Elementi per un’etnografia delle com/memorazioni del genocidio dei Tutsi del Rwanda. AFRICHE E ORIENTI, 3, 49-63.
4. Fusaschi, M. (2015). Politiche della confessione e de-centralizzazione della giustizia: i tribunali gacaca nel Rwanda del post-genocidio. PAROLECHIAVE, 53, 163-170
5. Fusaschi, M. (2015), Forme incorporate del non-essere. Violenze e politiche sessuali in Rwanda in M. Fusaschi, 2018, Corpo non si nasce, si diventa. Antropologiche di genere nella globalizzazione, Roma, Cisu, pp. 55-80.
6. Fusaschi, M., Pompeo, F., (2023). Presentismi e rievocazioni testimoniali delle genocidarie rwandesi. Un altro genere di memorie?. SCIENZA & POLITICA, XXV(68), 143-160 [10.6092/issn.1825-9618/17744] (article in Open access).
Per chi non ha mai sostenuto un esame di discipline Mdea01 è obbligatoria la lettura di :
F. Pompeo, Elementi di antropologia critica, Meti, Torino ed. 2018 (non precedenti).
Modalità Erogazione
Seminar lectures with the use of ethnographic videos are planned. The presence and active participation of students are essentialModalità Frequenza
No mandatoryModalità Valutazione
For students in attendance, a paper is to be discussed in class on a topic that has been decided upon during the course. Individuals who have not attended are required to undergo either an oral interview or a written examination. It is also possible to submit a written paper, to be agreed with the lecturer, no later than the course's conclusion.Mutuazione: 21810334 ANTROPOLOGIA DELLA GLOBALIZZAZIONE in Politiche per la Sicurezza Globale: Ambiente, Energia e Conflitti LM-52 A - Z FUSASCHI MICHELA
Programma
The course will focus on the Rwandan Tutsi genocide of 1994 and the analysis of the post-genocide period, with a focus on gender-based violence and the difficult process of reconciliation.It will begin with an analysis of the causes that led to the genocide from the colonial period through the lens of historical and gender anthropology, and then focus on field analysis in the post-genocide period on the themes of justice (gacaca courts), rape, memory and the role of local politics in relation to global dynamics.
An integral part of the course will be the class viewing and anthropological interpretation of some ethnographic documentaries and films.
Testi Adottati
1. Fusaschi, M 2000, Hutu-Tutsi. Alle radici del genocidio rwandese, Bollati Boringhieri, Torino .2. Fusaschi, M. (2013). Le silence se fait parole. Ethnographie, genre et superstes dans le Rwanda du post genocide. ARCHIVIO ANTROPOLOGICO MEDITERRANEO, 15(2), 29-40 (article in Open access)
3. Fusaschi, M. (2014). Verba docent, et exempla ? Elementi per un’etnografia delle com/memorazioni del genocidio dei Tutsi del Rwanda. AFRICHE E ORIENTI, 3, 49-63.
4. Fusaschi, M. (2015). Politiche della confessione e de-centralizzazione della giustizia: i tribunali gacaca nel Rwanda del post-genocidio. PAROLECHIAVE, 53, 163-170
5. Fusaschi, M. (2015), Forme incorporate del non-essere. Violenze e politiche sessuali in Rwanda in M. Fusaschi, 2018, Corpo non si nasce, si diventa. Antropologiche di genere nella globalizzazione, Roma, Cisu, pp. 55-80.
6. Fusaschi, M., Pompeo, F., (2023). Presentismi e rievocazioni testimoniali delle genocidarie rwandesi. Un altro genere di memorie?. SCIENZA & POLITICA, XXV(68), 143-160 [10.6092/issn.1825-9618/17744] (article in Open access).
Per chi non ha mai sostenuto un esame di discipline Mdea01 è obbligatoria la lettura di :
F. Pompeo, Elementi di antropologia critica, Meti, Torino ed. 2018 (non precedenti).
Modalità Erogazione
Seminar lectures with the use of ethnographic videos are planned. The presence and active participation of students are essentialModalità Frequenza
No mandatoryModalità Valutazione
For students in attendance, a paper is to be discussed in class on a topic that has been decided upon during the course. Individuals who have not attended are required to undergo either an oral interview or a written examination. It is also possible to submit a written paper, to be agreed with the lecturer, no later than the course's conclusion.Mutuazione: 21810334 ANTROPOLOGIA DELLA GLOBALIZZAZIONE in Politiche per la Sicurezza Globale: Ambiente, Energia e Conflitti LM-52 A - Z FUSASCHI MICHELA
Programma
The course will focus on the Rwandan Tutsi genocide of 1994 and the analysis of the post-genocide period, with a focus on gender-based violence and the difficult process of reconciliation.It will begin with an analysis of the causes that led to the genocide from the colonial period through the lens of historical and gender anthropology, and then focus on field analysis in the post-genocide period on the themes of justice (gacaca courts), rape, memory and the role of local politics in relation to global dynamics.
An integral part of the course will be the class viewing and anthropological interpretation of some ethnographic documentaries and films.
Testi Adottati
1. Fusaschi, M 2000, Hutu-Tutsi. Alle radici del genocidio rwandese, Bollati Boringhieri, Torino .2. Fusaschi, M. (2013). Le silence se fait parole. Ethnographie, genre et superstes dans le Rwanda du post genocide. ARCHIVIO ANTROPOLOGICO MEDITERRANEO, 15(2), 29-40 (article in Open access)
3. Fusaschi, M. (2014). Verba docent, et exempla ? Elementi per un’etnografia delle com/memorazioni del genocidio dei Tutsi del Rwanda. AFRICHE E ORIENTI, 3, 49-63.
4. Fusaschi, M. (2015). Politiche della confessione e de-centralizzazione della giustizia: i tribunali gacaca nel Rwanda del post-genocidio. PAROLECHIAVE, 53, 163-170
5. Fusaschi, M. (2015), Forme incorporate del non-essere. Violenze e politiche sessuali in Rwanda in M. Fusaschi, 2018, Corpo non si nasce, si diventa. Antropologiche di genere nella globalizzazione, Roma, Cisu, pp. 55-80.
6. Fusaschi, M., Pompeo, F., (2023). Presentismi e rievocazioni testimoniali delle genocidarie rwandesi. Un altro genere di memorie?. SCIENZA & POLITICA, XXV(68), 143-160 [10.6092/issn.1825-9618/17744] (article in Open access).
Per chi non ha mai sostenuto un esame di discipline Mdea01 è obbligatoria la lettura di :
F. Pompeo, Elementi di antropologia critica, Meti, Torino ed. 2018 (non precedenti).
Modalità Erogazione
Seminar lectures with the use of ethnographic videos are planned. The presence and active participation of students are essentialModalità Frequenza
No mandatoryModalità Valutazione
For students in attendance, a paper is to be discussed in class on a topic that has been decided upon during the course. Individuals who have not attended are required to undergo either an oral interview or a written examination. It is also possible to submit a written paper, to be agreed with the lecturer, no later than the course's conclusion.